Grupa 1.

Prowadzący

  • Karolina Nowicka (sob-niedz)
  • Tomek Weksej (od poniedziałku)
  • Asia Zakrzewska (od niedzieli)
  • Jędrek Ochremiak (od niedzieli)

Uczestnicy

1. Katarzyna Brama
2. Marcin Bruzda
3. Sebastian Durbacz
4. Małgorzata Kuczera
5. Marta Marciniak-Mierzejewska
6. Marcin Marciniak-Mierzejewski
7. Piotr Szkiłądź
8. Zofia Szymańska 
9. Małgorzata Witczak
10. Michał Pluta

Zadania

  • dojazd - opcje dojazdu do Mochnaczki Niżnej, powrotu z Sękowej - wykup biletów, ew. załatwienie busa, w porozumieniu z grupą 2. - Marcin MM
  • ubezpieczenie - Piotr Szkiłądź
  • jadłospis - Marcin Bruzda
  • wspólny sprzęt kursówkowy - Kasia Brama

Tematy gawędy przewodnickiej

Tematy są przekrojowe i poruszają główne zagadnienia krajoznawcze. Podane uszczegółowienie oznacza, że należy omówić wskazane elementy, a nie tylko ograniczać do nich w swojej wypowiedzi. Treść powinna być przekazana w sposób czytelny i interesujący, a znajomość poruszonych zagadnień jest wiążąca dla wszystkich i będzie sprawdzona pod koniec kursówki. Treść należy wygłaszać samodzielnie własnymi słowami. Niedopuszczalne jest w trakcie gawędy korzystanie z kartek, notatek, książek itp. W  prezentacji oceniana będzie więc zarówno treść jak i forma.

  • akcja osadnicza od czasów najdawniejszych do końca średniowiecza (bez migracji wołoskich) - migracje ludów, kształtowanie się zrębów państwowości, akcja osadnicza: królewska, kościelna, rody kolonizujące, prawa osadnicze (polskie, niemieckie) - Michał Pluta
  • akcja osadnicza w czasach nowożytnych (od migracji wołoskich do kolonizacji józefińskiej) - migracje wołoskie - różne teorie, znaczenie polityczno-gospodarcze, pod zaborami - uprzemysłowienie, kolonizacja józefińska - Marcin MM
  • Łemkowie - jako grupa etnograficzna - jak się kształtowała, kultura ludowa: budownictwo, strój, zwyczaje, zajęcia - Marcin Bruzda
  • Świadomość narodowa Łemków - co wpływało na jej kształtowanie się, koncepcje narodowościowe, jak wiązało się to z polityką - organizacje i działacze, Republika Komańczańska, Florynka - Sebastian Durbacz
  • Zmierzch łemkowszczyzny - po 1945. UPA, wysiedlenia, Akcja Wisła - domniemane i prawdziwe przyczyny akcji, przebieg, znaczenie. - Piotrek Szkiłądź
  • Łemkowie dziś - stan świadomości odrębności, główne skupiska, kultura łemkowska dziś - organizacje, czasopisma, festiwale, muzea, izby regionalne i skanseny. - Sebastian Durbacz
  • Wielka Wojna w Beskidzie - przebieg I wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem Operacji Gorlickiej - przyczyny i uwarunkowania, dowódcy, przebieg akcji, znaczenie militarne i polityczne - Gosia Witczak
  • Cmentarze wojenne - skąd idea, kto je organizował, projektanci, cechy charakterystyczne cmentarzy, późniejszy ich los - Marta MM
  • Zagospodarowanie turystyczne Beskidu Niskiego - szlaki turystyczne i tematyczne, schroniska, baza noclegowa (w tym bazy i chatki studenckie), muzea, skanseny, izby regionalne, wyciągi narciarskie, sporty wodne itp. - Gosia Kuczera
  • Przyroda i ochrona przyrody - roślinność (piętrowość, gatunki dominujące), zwierzęta, wyjaśnić na przykładzie: endemit, relikt, dysjunkcja. Formy ochrony - rezerwaty, parki krajobrazowe i narodowe - na czym polegają, gdzie są? Kilka najciekawszych rezerwatów - gdzie leżą, co chronią - Kasia Brama
  • Wyznania łemkowszczyzny -  od prawosławia do grekokatolicyzmu. Unia Brzeska - przyczyny zawarcia, przygotowania, znaczenie unii. Konwersje - schizma tylawska, struktura wyznaniowa łemkowszczyzny. - Zosia Szymańska
  • Prawosławie - Grekokatlicyzm - cechy, podobieństwa i różnice wyznań - Zosia Szymańska
  • Rzemiosła łemkowszczyzny - ze szczególnym uwzględnieniem maziarstwa i wyrobu łyżek - Piotrek Szkiłądź

Obiekty do oprowadzenia

Zadaniem będzie oprowadzić grupę po zadanym obiekcie. Zasady identyczne jak w przypadku tematów gawędy przewodnickiej.

  • Mochnaczka Niżna (cerkiew) - Zosia Szymańska
  • Piorunka (cerkiew) - Marcin Bruzda
  • Polany (cerkiew) - Marta MM
  • Śnietnica (cerkiew) - Marcin MM
  • Nowica (cerkiew p.w. św. Paraskewy) - Piotr Szkiłądź
  • Nowica (cerkiew p.w. św. Michała Archanioła) - Kasia Brama
  • Uście Gorlickie (cerkiew) - Gosia Kuczera
  • przeł. Małastowska (cmentarz nr 60) - Michał Pluta
  • Magura Małastowska (cmentarz nr 58) - Gosia Witczak
  • Magura Małastwowska (cmentarz nr 59) - Gosia Witczak
  • Sękowa (kościół) - Sebastian Durbacz

Tematy obowiązujące wszystkich

  • topografia Beskidu Niskiego (granice, jednostki sąsiadujące, ważne szczyty, rzeki, przełęcze, miejscowości, pasma - podział Beskidu Niskiego)
  • sztuka cerkiewna - ikona i ikonostas
  • budowa cerkwi - występujące na łemkowszczyźnie typy, cechy charakterystyczne, elementy konstrukcyjne

6-13 lutego 2010

 

Miejsce: Beskid Niski

Grupa II. Prowadzący: Marta Cobel-Tokarska, Paweł Marciniak, gościnnie: Michał Bekey

Ostateczny skład grupy:

1. Bijoś Karol

2. Brzeziński Mikołaj

3. Chlebicka Grażyna

4. Cieślik Adam

5. Krawczyk Aleksandra

6. Łasica Michał

7. Mróz Monika

8. Skompska Barbara

9. Staroń Małgorzata

10. Teperowska Magdalena

11. Zając Wojciech

 


I.  zadania:

  1. dojazd - opcje dojazdu i powrotu koleją, koordynacja biletu grupowego, zapisy - Gosia Staroń
  2. dojazd do Owczar - Monika Mróz
  3. powrót z Sękowej - Ola Krawczyk
  4. ubezpieczenie - Basia Skompska
  5. jadłospis- Mikołaj Brzeziński, Karol Bijoś
  6. wspólny sprzęt kursówkowy - namioty - Wojtek Zając
  7. pozostały wspólny sprzęt kursówkowy - Adam Cieślik

 

II.  tematy gawędy przewodnickiej

Tematy są przekrojowe i poruszają główne zagadnienia krajoznawcze. Podane uszczegółowienie oznacza, że należy omówić wskazane elementy, a nie tylko ograniczać do nich w swojej wypowiedzi. Treść powinna być przekazana w sposób czytelny i interesujący, a znajomość poruszonych zagadnień jest wiążąca dla wszystkich i będzie sprawdzona pod koniec obozu zimowego. Treść należy wygłaszać samodzielnie własnymi słowami. Niedopuszczalne jest w trakcie gawędy korzystanie z kartek, notatek, książek itp. W  prezentacji oceniana będzie więc zarówno treść jak i forma.

  1. akcja osadnicza od czasów najdawniejszych do końca średniowiecza (bez migracji wołoskich) - migracje ludów, kształtowanie się zrębów państwowości, akcja osadnicza: królewska, kościelna, rody kolonizujące, prawa osadnicze (polskie, niemieckie) - Karol Bijoś
  2. akcja osadnicza w czasach nowożytnych (od migracji wołoskich do kolonizacji józefińskiej) - migracje wołoskie - różne teorie, znaczenie polityczno-gospodarcze, pod zaborami - uprzemysłowienie, kolonizacja józefińska - Michał Łasica
  3. Łemkowie - jako grupa etnograficzna - jak się kształtowała, kultura ludowa: budownictwo, strój, zwyczaje, zajęcia - Ola Krawczyk
  4. Świadomość narodowa Łemków - co wpływało na jej kształtowanie się, koncepcje narodowościowe, jak wiązało się to z polityką - organizacje i działacze, Republika Komańczańska, Florynka - Gosia Staroń
  5. Zmierzch łemkowszczyzny - po 1945. UPA, wysiedlenia, Akcja Wisła - domniemane i prawdziwe przyczyny akcji, przebieg, znaczenie - Mikołaj Brzeziński
  6. Łemkowie dziś - stan świadomości odrębności, główne skupiska, kultura łemkowska dziś - organizacje, czasopisma, festiwale, muzea, izby regionalne i skanseny - Monika Mróz
  7. Wielka Wojna w Beskidzie - przebieg I wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem Operacji Gorlickiej - przyczyny i uwarunkowania, dowódcy, przebieg akcji, znaczenie militarne i polityczne - Wojtek Zając
  8. Cmentarze wojenne - skąd idea, kto je organizował, projektanci, cechy charakterystyczne cmentarzy, późniejszy ich los - Grażyna Chlebicka
  9. Zagospodarowanie turystyczne Beskidu Niskiego - szlaki turystyczne i tematyczne, schroniska, baza noclegowa (w tym bazy i chatki studenckie), muzea, skanseny, izby regionalne, wyciągi narciarskie, sporty wodne itp. - Basia Skompska
  1. Wyznania łemkowszczyzny -  od prawosławia do grekokatolicyzmu. Unia Brzeska - przyczyny zawarcia, przygotowania, znaczenie unii. Konwersje - schizma tylawska, struktura wyznaniowa łemkowszczyzny - Adam Cieślik
  2. Prawosławie - Grekokatlicyzm - cechy, podobieństwa i różnice wyznań - Magda Teperowska

 


Tematy obowiązujące wszystkich:

  1. topografia Beskidu Niskiego (granice, jednostki sąsiadujące, ważne szczyty, rzeki, przełęcze, miejscowości, pasma - podział Beskidu Niskiego)
  2. sztuka cerkiewna - ikona i ikonostas
  3. budowa cerkwi - występujące na łemkowszczyźnie typy, cechy charakterystyczne, elementy konstrukcyjne
  4. Przyroda i ochrona przyrody - roślinność (piętrowość, gatunki dominujące), zwierzęta, wyjaśnić na przykładzie: endemit, relikt, dysjunkcja. Formy ochrony - rezerwaty, parki krajobrazowe i narodowe - na czym polegają, gdzie są? Kilka najciekawszych rezerwatów - gdzie leżą, co chronią.
  5. Rzemiosła łemkowszczyzny - ze szczególnym uwzględnieniem maziarstwa i wyrobu łyżek

 

III. miejscowości i ciekawe obiekty do omówienia

  1. Owczary - Karol Bijoś
  2. Bielanka - Adam Cieślik
  3. Łosie - Mikołaj Brzeziński
  4. Kunkowa - Monika Mróz
  5. Nowica - Gosia Staroń
  6. Kwiatoń - Michał Łasica
  7. Skwirtne - Magda Teperowska
  8. Gładyszów (cerkiew grekokatolicka i prawosławna) - Grażyna Chlebicka
  9. Przełęcz Małastowska (cmentarz wojenny) - Ola Krawczyk
  10. Sękowa - Basia Skompska
  11. Gładyszów  (cmentarz wojenny) - Wojtek Zając

 

Dodatkowa kursówka dojdzie do skutku w zapowiadanym terminie. Prowadzącym będzie prawdopodobnie Paweł Marciniak i zrealizuje "kursówkowy standard" - odwiedzimy zatem zachodnią część Beskidu Niskiego. Kursówka jest doskonałą okazją do:

  • zmierzenia się z zimą (mam nadzieję) przed zimówką - jeśli ktoś nie był jeszcze na zimowym wyjeździe wędrowno - namiotowym to warto zobaczyć "o co kaman" na krótkim wyjeździe weekendowym, by wiedzieć jak lepiej przygotować się do obozu zimowego.
  • dalszego podszkolenia się
  • uzupełnienia brakującej puli kursówek, jeśli komuś brakuje
  • przy okazji do miłego spędzenia czasu

Na kursówce obowiązuje limit 10 miejsc, rozpoczynam więc przyjmowanie zapisów (mailowo lub telefonicznie).

Pierwsze obowiązkowe spotkanie informacyjne odbędzie się 6 stycznia 2010 po wykładzie. Obecność obowiązkowa, koniecznie też przynieście od razu 60zł na bilet. Obecność na I spotkaniu i wpłata to podstawa uczestnictwa. Gdyby ktoś z ważnych powodów nie mógł przyjść - proszę o wcześniejszy kontakt ze mną.

pawel.marciniak (at) skg.uw.edu.pl

502 852 445

 

Miejsce

Gorce

Termin

5-6 grudnia 2009

Prowadzący

Paweł Górecki, gorecki (at) mimuw.edu.pl

Uczestnicy szkolenia

1. Katarzyna Brama
2. Katarzyna Krawczyńska
3. Agata Turlej
4. Mirosław Sidorowicz
5. Beata Charycka
6. Michał Łasica
7. Agata Kumela
8. Małgorzata Witczak
9. Grażyna Chlebicka
10. Zofia Szymańska
11. Piotr Brzeziński
12. Piotr Szkiłądź
13. Magda Kozubal
14. Monika Mróz
15. Mateusz Czpak

16. Albert Bogdanowicz
17. Andrzej Rokoszewski
18. Małgorzata Kuczera
19. Magdalena Teperowska
20. Michał Kryński
21. Krzysztof Matysiak
22. Sylwia Kowalska
23. Michał Pluta
24. Sebastian Durbacz

Waleci:

25. Radek Bartosiak
26. Ewa Mach

Do potwierdzenia:

27. Mariusz Piłczyński
28. Dorota Kowalska

Zadania

  • transport tam - dojazd do Ochotnicy Dolnej - opcje połączeń, rezerwacje i bilety, ew. załatwienie busa - Albert Bogdanowicz
  • transport z powrotem z szosy Kamienica - Mszana Dolna - opcje połączeń, rezerwacje i bilety, ew. załatwienie busa - Krzysztof Matysiak
  • ubezpieczenia - Andrzej Rokoszewski
  • jadłospis - Kasia Krawczyńska
  • sprzęt - Beata Charycka
  • ksera map Tatr i Pienin (np. WIG) - Zosia Szymańska
Do poniedziałku 30.11 prześlijcie nam Wasze propozycje nt. transportu, jadłospisu i sprzętu.

Tematy gawędy przewodnickiej

Tematy są przekrojowe i poruszają główne zagadnienia krajoznawcze. Podane uszczegółowienie oznacza, że należy omówić wskazane elementy, a nie tylko ograniczać do nich w swojej wypowiedzi. Treść powinna być przekazana w sposób czytelny i interesujący, a znajomość poruszonych zagadnień jest wiążąca dla wszystkich i będzie sprawdzona pod koniec kursówki. Treść należy wygłaszać samodzielnie własnymi słowami. Niedopuszczalne jest w trakcie gawędy korzystanie z kartek, notatek, książek itp. W prezentacji oceniana będzie więc zarówno treść jak i forma.

  • Topografia regionu (dla wszystkich)
  • Pasterstwo górskie w Gorcach - historia, zwyczaje - Zosia Szymańska
  • Geologia - Gosia Kuczera
  • Konna kolejka w Gorcach - Magda Teperowska
  • Atrakcje i infrastruktura turystyczna - schroniska, przebieg szlaków, miejsca warte zobaczenia - Krzysiek Matysiak
  • Ochrona przyrody w Gorcach - przyczyny, historia, rezerwaty, Kamienicki Park Krajobrazowy - Agata Turlej
  • Gorczański Park Narodowy - środowisko przyrodnicze, fauna, flora - Albert Bogdanowicz
  • Jez. Czorsztyńskie - historia, ocena trafności inwestycji - Monika Mróz
  • II wojna światowa w Gorcach - Grażyna Chlebicka
  • Gorczańska toponomastyka - lokalne nazewnictwo - Michał Łasica
  • Partyzant „Ogień" - bohater, czy bandyta? - Michał Kryński
  • Władysław Orkan - Piotr Szkiłądź
  • ks. Józef Tischner - Andrzej Rokoszewski

Miejscowości + zabytki

Należy zaprezentować historię miejscowości i oprowadzić po znajdującym się w nim kościele. Należy także załatwić wejście do obiektu (jeszcze przed wyjazdem należy sprawdzić dostępność - godziny otwarcia, gdzie są klucze, wymagana zgoda itp.)

  • Ochotnica Dolna - Mirek Sidorowicz

Wiedza topograficzna

Podczas zejściówki będzie sprawdzana m.in. wiedza na temat topografii regionu. Powinniście umieć wskazać na mapie:

  • granice Gorców, pasma graniczące (Beskid Wyspowy, Beskid Sądecki, Kotlina Nowotarska, Pieniny, Pasmo Orawsko-Podhalańskie)
  • szczyty: Turbacz, Jaworzyna Kamienicka, Kiczora, Kudłoń, Czoło Turbacza, Mostownica, Gorc, Lubań, Przysłop, Obidowiec
  • przełęcze: Knurowska, Sieniawska, Przysłop, Snozka
  • miejscowości: Nowy Targ, Rabka Zdrój, Mszana Dolna, Ochotnica Dolna, Krościenko nad Dunajcem
  • rzeki: Dunajec, Kamienica, Raba

Co koniecznie należy wziąć

  • kompas
  • mapę w skali 1:50 000 lub ogólniejszej
  • świeczka, zapałki
  • notes, długopis
  • latarkę, baterie zapasowe
Pamiętajcie też o zaświadczeniu lekarskim i wpłacie 1. raty za kurs!

Prowadzący: Paweł Marciniak

 

Lista uczestników:

1. Skompska Basia
2. Bogdanowicz Joanna
3. Boganowicz Albert
4. Brzeziński Mikołaj
5. Lasota Joanna
6. Marciniak-Mierzejewska Marta
7. Marciniak-Mierzejewski Marcin
8. Cieślik Adam
9. Szymańska Zosia
10.Wojtaszewska Maria

11. Maciek Weksej

 

 

I. zadania:

a) transport - dojazd do m. Mrzygłód, powrót z miejscowości:Witryłów, Łodzina, Dobra Szlachecka do Warszawy - Joanna Bogdanowicz, opcje połączeń, rezerwacje i bilety

b) ubezpieczenie - Brzeziński Mikołaj

c) jadłospis - Marysia Wojtaszewska

d) sprzęt (namioty, garnki, apteczka) - Zosia Szymańska

 

 

I. tematy gawędy przewodnickiej

 

Tematy są przekrojowe i poruszają główne zagadnienia krajoznawcze. Podane uszczegółowienie oznacza, że należy omówić wskazane elementy, a nie tylko ograniczać do nich w swojej wypowiedzi. Treść powinna być przekazana w sposób czytelny i interesujący, a znajomość poruszonych zagadnień jest wiążąca dla wszystkich i będzie sprawdzona pod koniec kursówki. Treść należy wygłaszać samodzielnie własnymi słowami. Niedopuszczalne jest w trakcie gawędy korzystanie z kartek, notatek, książek itp. W  prezentacji oceniana będzie więc zarówno treść jak i forma

 

a) Kształtowanie się ukraińskiej świadomości narodowej (ze szczególnym naciskiem na aspekty związane z regionem - działacze, organizacje, akcje) - Michał Brzeziński

b) Konflikt polsko-ukraiński w okresie międzywojennym (przyczyny, przebieg, skutki) - Marcin Mierzejewski

c) Po 1945. OUN, działalność UPA, wymiany ludności i przesiedlenia, w tym akcja Wisła, co się stało w m. Pawłokoma, powojenne zmiany granic państwowych - Asia Lasota

d) Etnografia (grupy etnograficzne - Bojkowie/Dolinianie/Górale Ruscy, zajęcia, obrzędy, stroje, budownictwo)- Marta Marciniak

e) Grekokatolicyzm - jak powstał, czym się różni od prawosławia i rzymskiego katolicyzmu, dzieje kościoła greckokatolickiego w zarysie - Albert Bogdanowicz

f) Sztuka cerkiewna - budowa cerkwi, typy, rozwiązania konstrukcyjne - Marysia Wojtaszewska

g) Ikony i ich twórcy - ośrodki tworzenia ikon, cechy ikon, co przedstawiają, symbolika, ikonostas, znane warsztaty z regionu - warsztat Rybotycki, Bogdańscy - Maciek Weksej

h) Linia Mołotowa. Kto budował, gdzie? Jakie przeznaczenie? Jaką odegrały rolę? - Asia Bogdanowicz

 

II. miejscowości + zabytki

 

Należy zaprezentować historię miejscowości i oprowadzić po znajdującej się w nim cerkwi. Należy także załatwić wejście do obiektu (jeszcze przed wyjazdem należy sprawdzić dostępność - godziny otwarcia, gdzie są klucze, wymagana zgoda itp.)

 

a) Tyrawa Solna, Mrzyglód - Basia Skompska

b) Ulucz - Zosia Szymańska

c) Łodzina - Adam Cieślik

 

III. wiedza topograficzna

a) Góry Sanocko-Turczańskie, Pogórze Przemyskie, Pogórze Dynowskie - granice, sąsiadujące jednostki geograficzne.

b) Miejscowości: Sanok, Lesko, Zagórz, Ustrzyki Dolne, Bircza, Ulucz, Dobra Szlachecka, Dynów, Brzozów, Dydnia

c) Rzeki: San, Wiar, Strwiąż

d) Pasmo Chwaniowa, Góry Słone, Żuków, Kamienna Laworta, Kopystańka

 

IV. wiedza topograficzna

a) Góry Sanocko-Turczańskie, Pogórze Przemyskie, Pogórze Dynowskie - granice, sąsiadujące jednostki geograficzne.

b) Miejscowości: Sanok, Lesko, Zagórz, Ustrzyki Dolne, Bircza, Ulucz, Dobra Szlachecka, Dynów, Brzozów, Dydnia

c) Rzeki: San, Wiar, Strwiąż

d) Pasmo Chwaniowa, Góry Słone, Żuków, Kamienna Laworta, Kopystańka

 

 

V. Co bezwzględnie każdy posiadać musi:

  • kompas
  • mapę w skali 1:50 000 lub ogólniejszej, obejmującą Sanok na południu, na zachodzie - Brzozów, na wschodzie - szosę Sanok-Bircza, na północy - Dynów
  • świeczka, zapałki
  • notes, długopis
  • latarkę, baterie zapasowe

 

kontakt do prowadzącego:

 

Paweł Marciniak, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., 502 852 445

wątek dyskusyjny: tutaj